Office 365 har idag 120 miljoner företagsanvändare. Den nyheten gick Microsoft ut med nyligen och samtidigt bekräftas att LinkedIn fortsätter att gå starkt framåt.
Ökningen av antalet Office 365-användare har varit stor på bara några månader. Tidigare i april rapporterades 100 miljoner användare, i slutet på oktober har den siffran vuxit med ytterligare 20 miljoner.
Det kan jämföras med konsumentversionen av Office 365 som ökat från 27 miljoner till 28 miljoner mellan finansåret Q4 2017 och Q1 2018. Det är tydligt att företagen lägger större tilltro till office 365 än vad vanliga konsumentanvändare gör.
Och kanske är det inte så konstigt. Företagen har större nytta av de kraftfulla molnlösningar som Microsoft kan erbjuda. Det betyder exempelvis Azure, Dynamics 365, Power BI och Enterprise Security + Mobile som de större drivkrafterna.
Företagen har varit mycket drivande kring succén och utvecklingen av Microsofts molnsatsningar. En kraftig kontring till den pågående nedläggningen av Windows Phone, som i det stora hela får sägas vara en rejäl flopp för alla inblandade.
En tjänst som däremot inte är en flopp, utan snarare ett växande stjärnskott för Microsoft, det är LinkedIn.
LinkedIn fortsätter att växa i användarantal och förlorar mindre pengar än tidigare kvartal. Tjänsten går fortfarande med röda siffror, men Microsoft säger att de ligger före i sina planer trots fortsatta förluster.
Det har spekulerats friskt kring just Surface-serien och rykten om att Microsoft inte tänker forsätta släppa tablets i framtiden. Kommer Surface att få dö ut som Windows Phone, och hur på verkar det användarna? Två frågor som Microsoft slår ifrån sig och istället säger att de tänker fortsätta satsa i serien.