Office 365 växer kraftigt – en ordentlig kassako för Microsoft idag
Det tog bara 100 dagar för Office 365 Home att bli en succé med fler än 1 miljon prenumeranter. Trots den första hårda kritiken mot övergången från en fast summa till en form av abonnemang så gick många över till det nya – och nyligen meddelade Microsoft att man passerat 4.4 miljoner prenumeranter.
Lite intressant information som Microsoft delade med sig av kring miljonen prenumeranter är att exempelvis Spotify behövde fem månader på sig att få lika många till sin tjänst. Dropbox behövde sju månader, Facebook närmare tio månader och Instagram 2.5 månad. Inte sällan tar tjänsterna ordentligt fart efter en tid och så även för de ovan nämnda i listan.
Vidare om Office 365 Home kan nämnas att man för bara tre månader sedan hade 3.5 miljoner prenumeranter – så det har tillkommit en hel del nya till Office-familjen. Fler lär det dessutom bli nu när ett billigare alternativ i form av Office 365 Personal har introducerats. Skillnaden mot Home är att man bara kan installera Office-programmen på en dator och en surfplatta, till skillnad från storebror som erbjuder hela fem datorer och fem surfplattor.
Jag använder Office 365 dagligen för e-post, kalender, skrivande och även vanliga anteckningar. I mitt fall är det Small Business Premium som gäller i skrivande stund då det passar mina behov perfekt för en helhetslösning – det är dock inte optimalt för privatpersoner då det finns mer lämpade lösningar som är billigare än vad jag använder. Google erbjuder bland annat Apps för den som klarar sig utan Office-paketet och Microsoft har såväl Outlook.com som billiga Office-paketet.