Microsoft slår på stora trumman för att marknadsföra sin Surface-serie – men för varje såld enhet går företaget med förlust.
Enligt den senaste kvartalsrapporten gav försäljningen av Surface-enheter inkomster på 494 miljoner dollar medan utgifterna stannade på 539 miljoner dollar.
Det ger en svidande förslust på hela 45 miljoner dollar och blodröda siffror i rapporten. Om man ska jämföra med föregående kvartal så var intäkterna på 893 miljoner dollar, vilket gav en förlust på 36 miljoner dollar.
Även om Redmond-företaget inte lyckas göra vinst på sin Surface-serie så går man ändå med vinst totalt sett. Första kvartalet 2014 gav en nettovinst på 5,66 miljarder dollar, mycket tack vare att man lyckats binda användarna i olika tjänster – som Office 365, OneDrive och köp via programbutiken till Windows Phone.
Nu när Nokia blivit en del av Microsoft kommer man att satsa ännu mer på hårdvarubiten, men även Nokia tappar och frågan är hur tung affären kan bli för Microsoft i slutändan. Om man lyckas med att skapa ett prisvärt ekosystem kan den negativa trenden mycket väl vändas till någt bra, men i skrivande stund ser det nattsvart ut på sina håll.