Tidigare i veckan drabbades Office 365 av en längre störning som gjorde att både Exchange och Lync blev oåtkomliga under flera timmar.
Även om Microsoft menar att de båda tjänsterna drabbades oberoende av varandra så gick även Service Health Dashboard ner under en tid – vilket betyder att användarna inte kunde få någon information om saken heller.
Så här säger Microsoft om problemen med Exchange och Lync:
Lync gick ner först under en mycket kort tid och först när systemet kom igång så uppmärksammades det som skulle hålla tjänsten otillgänglig under flera timmar. Det var när alla användare försöker återkoppla till Lync som trafiken blev så hög att servrarna påverkades. Det i sin tur gjorde att ingen alls kom åt Lync, trots att tjänsten i princip var uppe och körde.
Exchange drabbades av en felande partition som slutade att svara på anrop om autentisering. Eftersom problemet var en unik händelse så tog det extra lång tid för teknikerna att komma på en lösning och därför drog det helt enkelt ut på tiden.
Såväl Office 365 som Google Apps har visat sig erbjuda utmärkt upptid och de timmar som Microsoft tvingades till panikåtgärder lär inte ha gjort något större avtramp i användarbasen. Det ger dock en viktig hint om att allt säkra viktiga dokument och e-post utifall att en molntjänst skulle sluta fungera.